OV-Klantenbarometer 2012 - Sociale veiligheid van ov-reizigers in het stads- en streekvervoer

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Auteur:I&O Research
  • Datum uitgifte:05 jun 2013
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-D14642

In dit rapport staat de sociale veiligheid van reizigers in het stads- en streekvervoer centraal. Jaarlijks is in de vragenlijst van de OV-Klantenbarometer aandacht voor veiligheidsgevoelens en slachtofferschap van incidenten in het openbaar vervoer. De uitkomsten van deze vragen staan centraal in deze rapportage. Er zijn in de meting 2012 minder vragen gesteld over sociale veiligheid; dat had vooral een financïële rede. Deze rapportage is dan ook beknopter dan de reizigersmonitoren van de afgelopen jaren en wordt daarom geen reizigersmonitor meer genoemd.


Belangrijkste uitkomsten in 2012

Reizigers zijn positief over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. In 2012 wordt de veiligheid van het openbaar vervoer in het algemeen beoordeeld met een 7.6, in 2011 was dit een 7.5. Over de veiligheid van de laatste rit (7.9) en de opstaphalte (7.7) zijn de reizigers nog beter te spreken. Die cijfers zijn gelijk aan die van vorig jaar. In 2012 heeft 15 procent van de reizigers een of meer incidenten meegemaakt. Tabel 3.1 toont de percentages naar incident. Het lastig vallen van reizigers komt het vaakst voor, gevolgd door andere incidenten. Bedreiging, diefstal of mishandeling in het openbaar vervoer vindt in 2012 nauwelijks plaats (2 procent of minder kreeg hiermee te maken). Door wijziging in de vraagstelling is vergelijk in de tijd voor de objectieve veiligheid niet mogelijk. Een van de aspecten die de veiligheidsbeleving van reizigers beïnvloed én waar ruimte is tot verbetering lijkt te zijn is de netheid van voertuigen. Het vergroten van de netheid van voertuigen kan dus als positief effect hebben dat het oordeel over sociale veiligheid ook stijgt.

Zie ook de resultaten OV-Klantenbarometer 2012