KpVV-bericht nr. 115: Marketing om jongeren in het openbaar vervoer te houden

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Auteur:Marcel Sloot
  • Datum uitgifte:28 jun 2012
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-D13450

‘Jong geleerd, oud gedaan’. ‘Onbekend maakt onbemind’. Om die twee redenen zouden jongeren een doelgroep moeten vormen voor het openbaar vervoer. Door hen vertrouwd te maken met het openbaar vervoer, kunnen zij er een band mee opbouwen. Dat levert later meer ov-gebruik op. Ov-autoriteiten kunnen ook meer doen om de uitstroom te beperken: ongeveer 20 procent van de jongeren haakt min of meer af ná inlevering van de studentenkaart.


Het KpVV heeft het bureau OV idee gevraagd ov-jongerenmarketing en de succesfactoren te verkennen. De focus ligt op het behoud van jongeren voor het openbaar vervoer. Met andere woorden: het voorkomen van uitstroom. Waar het om gaat is dat (meer) jongeren bewust voor het openbaar vervoer kiezen als dit een goede vervoeroplossing is en dat zij het niet massaal de rug toe keren als de auto zich aandient.

‘Jong geleerd, oud gedaan’ en ‘Onbekend maakt onbemind’ zijn twee wijsheden die zeker van toepassing zijn op het openbaar vervoer. Kinderen en jongeren zouden daarom een belangrijke doelgroep moet vormen binnen de marketing van het OV. Meer weten? Download hier het rapport OV-jongerenmarketing.
 

Abonneer u nu

De KpVV Berichten zijn losse (dubbel A4) berichten, elk over een apart verkeer- of vervoeronderwerp. De berichten worden elk kwartaal als set van 4 of 5 berichten gepubliceerd. U kunt kiezen uit twee abonnementsvormen: u ontvangt de berichtenset per post of u ontvangt de berichten digitaal via e-mail. Maak uw keuze en abonneer u gratis.

Overzicht overige uitgaven

In de Bibliotheek Verkeer en Vervoer vindt u een overzicht van alle verschenen edities.