Handboek P+R

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Eenmalige aanschaf
  • Vakgebied(en):Infrastructuur, Openbare ruimte, Verkeer en Vervoer
  • Datum uitgifte:30 sep 2015
  • Aantal pagina's:100
  • Druk:1
  • Artikelnummer:350

P+R-voorzieningen zorgen voor minder verkeersvertragingen en ze verhogen de (binnen)stedelijke bereikbaarheid. Dit handboek is een bron van kennis over het beleid, opzet, beheer en uitvoering van een succesvolle P+R-voorziening. Wat zijn succesfactoren? Wat is de rol van P+R in de ketenmobiliteit? Hoe zit het met marketing en samenwerking met andere partijen? Het handboek behandelt alle aspecten van P+R.

Prijs per stuk: € 62,00
Excl. 6% BTW

Voordelen en kenmerken

  • Integrale P+R-benadering: beleid, uitvoering, beheer.
  • Succesfactoren voor een P+R-voorziening.
  • Kennis ondersteunt bij het maken beleidskeuzes.
  • Inzicht in marktkansen P+R-voorzieningen.
  • Aandachtspunten ontwerp, uitvoering en inrichting.
  • Inzicht in kosten en baten van een P+R-voorziening.
  • Inclusief stappenplan en checklists.

Voor wie?

Door de integrale benadering van P+R-voorzieningen is dit handboek beleidsmatig en praktisch gereedschap voor zowel beleidsadviseurs en bestuurders als ontwerpers, ondernemers, werkgevers en exploitanten van (nationale) evenementen.

Gerelateerde kennis

Heeft u interesse in een compleet pakket van kennis en richtlijnen rond het thema 'parkeren'? Lees dan verder over de Kennisbundel: Parkeren. U ontvangt de gedrukte editie van Handboek P+R (inclusief 10% korting) en u krijgt online toegang tot actuele kennis uit ruim 15 bronnen met de Kennismodule Parkeren.
  

 

Inhoudsopgave


1. P+R biedt volop kansen

  • Wat is het belang van P+R voor de reiziger?
  • Wat is het maatschappelijk en economisch belang van P+R?
  • Welke type overstappunten zijn er (inclusief voorbeelden)?


2. Lessen uit de praktijk
Wat leren we van de voorbeelden uit de praktijk van verschillende type overstappunten en de uitgevoerde onderzoeken?

3. De reiziger centraal         
Hoe zit het mobiliteitsgedrag van de reiziger in elkaar en waar moeten we op letten om P+R succesvol te maken? Welke factoren spelen een rol bij de keuze om P+R wel of niet te gebruiken?

4. Beleidskeuzes      

  • Welke beleidskeuzes zijn te maken die bijdragen aan het succes?
  • Onder welke omstandigheden kan P+R tot bloei komen?
  • Tegen welke dilemma’s lopen we aan en hoe gaan we daar mee om?


5. Marktanalyse: waar liggen de kansen?

  • Hoe zit de markt voor P+R in elkaar?
  • Wat houden de begrippen verplaatsingswaarde en netwerkwaarde in?
  • Welke rol spelen de reistijden
  • Wat is het verschil in marktpotentie van verschillende overstappunten?
  • Op welke wijze kunnen we de markt in beeld brengen?


6. Marketing: gebruikers werven   
Welke instrumenten kunnen we inzetten om P+R-reizigers te werven?

7. Het overstappunt: ontwerp en inrichting        
Waar moet je op letten bij het ontwerpen en inrichten van overstappunten?

8. Organisatie en financiën

  • Wie zijn allemaal betrokken bij P+R?
  • Wie is verantwoordelijk voor P+R
  • Hoe zit het met kosten en baten?

9. Stappenplan en checklists P+R-ontwikkeling