De reiziger centraal - Wat betekent dat?

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Auteur:XTNT
  • Datum uitgifte:01 feb 2005
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-D6532

"Vraaggericht verkeersbeleid". "De gebruiker staat centraal". "Klantgericht werken in verkeer en vervoer". Dit is slechts een greep uit de termen die in toenemende mate worden gebruikt om aan te geven dat binnen het verkeer en vervoer steeds meer aandacht wordt geschonken aan de behoeften en wensen van de reiziger: de klant.


De klant wordt niet langer gezien als een persoon, die uitsluitend o.b.v. harde factoren, zoals reistijd en de af te leggen kilometers, kiest voor een vervoerwijze en een route. Juist de zachtere, meer subjectieve factoren zijn van invloed op het mobiliteitsgedrag.

Maar hoe stel je de reiziger centraal en wat zijn de mogelijkheden? Deze brochure gaat hier op in. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • definiëren van klantgroepen;
  • rekening houden met klantwensen bij ontwikkelen van mobiliteitsproducten;
  • communicatie met klanten;
  • in welke situaties is de reiziger een relevant aandachtspunt?;
  • praktijkvoorbeelden.

In de volgende situaties is het van belang om rekening te houden met reizigerswensen:

  • het openbaar vervoer;
  • ketenverplaatsingen;
  • reisinformatie;
  • onderhoud en wegwerkzaamheden;
  • evenementenverkeer;
  • vervoer naar bedrijventerreinen.