25 feb 2016 Nationale Data Openbaar Vervoer trekt in bij CROW

Met de verhuizing van Amsterdam naar het kantoor van CROW in Utrecht krijgt het NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer) vanaf deze week definitief onderdak bij CROW. Het NDOV-programma is als apart programma bij het CROW-kenniscluster Verkeer en Vervoer ondergebracht.

CROW-NDOVHet NDOV-programma is per 1 januari 2016 al samengevoegd met GOVI (Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie), en houdt zich bezig met het verbeteren van datastromen van het openbaar vervoer. Het zal nu verdergaan onder de naam CROW-NDOV, en is vooral gericht op de kwaliteitsverbetering van data waarmee reisinformatie kan worden gegeneerd. Daarnaast wordt de levering en het beheer van dynamische reisinformatie op haltedisplays geregeld. Dit was voorheen een GOVI-activiteit, waarvan de naam geheel verdwijnt in de nieuwe constructie.

Synergievoordelen

CROW heeft via het programma Collectief Vervoer ook de beschikking over tal van data. Door een koppeling met de NDOV-data verwacht CROW, naast synergievoordelen, vele nieuwe inzichten te kunnen ontwikkelen voor de sector. Dit zal ten goede komen aan de ondersteuning bij beleidsbeslissingen op het gebied van openbaar vervoer voor zowel vervoerders als opdrachtgevers.

Volgens Nico van Paridon, voorzitter van de stuurgroep NDOV, is de optimale voortzetting van het NDOV-programma onder de paraplu van CROW: “Na maanden van onderzoek naar de optimale ‘huisvader’ is CROW als beste match uit de bus gekomen.”

Iman Koster, directeur CROW: “We zijn enorm blij met de extra impulsen die CROW-NDOV kan geven aan de dienstverlening binnen de sector openbaar vervoer. Op deze manier kunnen wij overheden en vervoerders beter van dienst zijn met geïntegreerde en nieuwe kennis op het gebied van analyse van ov-data. Dit biedt toegevoegde waarde voor onze klanten.”

Informatie over CROW-NDOV is te vinden op www.crow.nl/ndov.