Contracteren

1.Waar kan ik in de UAV meer informatie vinden over de 10% regeling?
De ‘10%’ komt op meerdere plekken voor in de UAV2012, te weten:
 

  • Paragraaf 35, lid 5
  • Paragraaf 36, lid 3
  • Paragraaf 37, lid 3, b
  • Paragraaf 37, lid 8, b
  • Paragraaf 38, lid 2

Naast de ‘10%’ zijn er nog andere percentages beschreven in de UAV, onder de volgende paragrafen:
 
  • Paragraaf 36, lid 3
  • Paragraaf 37, lid 10, b
  • Paragraaf 39, lid 2
  • Paragraaf 43a, lid 3
Het aandachtig doorlezen van deze paragrafen geeft vaak voldoende antwoord op de gestelde vragen.

2.Voor de verrekening van meerwerk hebben de aannemer en de opdrachtgever een nieuwe verrekenprijs afgesproken. Heeft de aannemer ook recht op verrekening van uitvoeringskosten, algemene kosten en winst en risico?
Nieuwe verrekenprijzen worden volgens par. 39 lid 2 van de UAV overeengekomen als meer dan 110% of minder dan 90% van de in het bestek genoemde verrekenbare hoeveelheden wordt verwerkt en de verrekenprijs voor het meer werk- of minderwerk te hoog of te laag blijkt te zijn. De verrekenprijs bevat volgens de RAW-systematiek altijd de componenten ‘Algemene kosten’ en ‘Winst en risico’, maar niet de uitvoeringskosten.

3.Hoe verreken ik een afwijking op een niet-verrekenbare hoeveelheid?
Met een afwijking op een niet verrekenbare hoeveelheid, in een RAW-bestek gekenmerkt met een letter ‘N’, wordt op dezelfde manier omgegaan als met een ‘geschatte hoeveelheid’ als bedoeld in paragraaf 38 lid 2 van de UAV. Een afwijking wordt verrekend ‘indien en voor zover’ de afwijking groter is dan 10% van de in het bestek opgenomen hoeveelheid resultaatsverplichting. Pas als de afwijking groter is dan 10% komt deze voor verrekening in aanmerking, en dan alleen dat deel van de afwijking dat de 10% overstijgt.

4.Heb ik bij een overschrijding van een verrekenbare hoeveelheid altijd recht op herziening van de verrekenprijs? Om voor herziening van een verrekenprijs in aanmerking te komen moet aan 2 voorwaarden zijn voldaan. Op de eerste plaats moet de afwijking groter zijn dan 10% van de in het bestek opgenomen hoeveelheid, en op de tweede plaats moet blijken dat de bij de totstandkoming van de overeenkomst overeengekomen verrekenprijs onjuist is. Dit moet worden aangetoond door de partij die de verrekenprijs wil herzien.
Aanvullende informatie over het herzien van een verrekenprijs is te vinden in paragraaf 39 van de UAV.

5.Moeten alle kostenbepalende factoren in de besteksposten zijn vermeld?
Ja, kostenbepalende factoren die te maken hebben met de uitvoering van het werk moeten worden vermeld. Besteksposten komen voor in Deel 2.2 van het RAW-bestek. Dit deel is een nadere beschrijving van het uit te voeren werk. Alle kosten die met het werk te maken hebben behoren zoveel mogelijk in de besteksposten tot uiting te komen. Met ‘het werk’ wordt hier echter bedoeld ‘hetgeen gerealiseerd moet worden’. Er zijn ook kostenbepalende factoren die niet met ‘het werk’ te maken hebben, maar met de omstandigheden waaronder het werk moet worden uitgevoerd. Denk hierbij aan bereikbaarheid, waterstanden en bodemgesteldheid. Deze kostenbepalende factoren kunnen ook elders in het bestek tot uiting komen, zoals in Deel 2.1 ‘Algemene gegevens’ of in Deel 3 van het bestek.

6.Is het Nederlandse recht van toepassing op een RAW-raamovereenkomst?
Net als op ieder ander contract (in Nederland) op de markt gebracht valt een RAW-raamovereenkomst onder de Nederlandse wetgeving en is dus het Nederlandse recht, in het bijzonder Verbintenissenrecht, van toepassing. In paragraaf 01.21 van de Standaard RAW Bepalingen 2015 is een aantal specifieke zaken voor de RAW-raamovereenkomst geregeld, zoals verlenging van de overeenkomst.

7.Zijn de UAV van toepassing op een RAW-raamovereenkomst?
Nee, op de raamovereenkomst zijn de UAV niet van toepassing. De raamovereenkomst valt onder het Nederlandse recht . Op de deelopdracht zijn de UAV wel van toepassing.
Reden hiervoor is dat de UAV volledig heten: Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012. Bij een RAW-raamovereenkomst spreek je nog niet over de uitvoering van werken, hiervan is pas sprake bij het verstrekken van een deelopdracht.

8.Is er een leverantieplicht bij een RAW-raamovereenkomst?
Een opdrachtnemer is verplicht gevolg te geven aan een aan hem opgedragen deelopdracht. Dit is geregeld in artikel 01.21.07 van de Standaard RAW bepalingen 2015.

9.Is er een afnameplicht bij een RAW-raamovereenkomst?
Een opdrachtgever is niet verplicht deelopdrachten te verstrekken. Uiteraard mag een opdrachtgever werkzaamheden die vallen onder de scope van de raamovereenkomst niet zomaar aan derden opdragen. In de RAW-catalogus met bepalingen zijn bepalingen opgenomen die betrekking hebben op een omzetgarantie en een omzetverwachting. Hiervan kan de opdrachtgever desgewenst gebruik maken.

10.Mag ik een RAW-raamovereenkomst onbeperkt verlengen?
Voor aanbestedingsplichtige opdrachtgevers, zoals gemeentes, provincies en waterschappen, geldt dat een raamovereenkomst (inclusief eventuele opties tot verlenging) een maximale duur mag hebben van 4 jaar. Een eventuele optie tot verlenging moet al bij aanbesteding bekend zijn.

11.Tot wanneer mag ik een deelopdracht verstrekken bij een RAW-raamovereenkomst?
Een deelopdracht kan tot de laatste dag van de looptijd van de RAW-raamovereenkomst worden verstrekt.

12.Hoe moet ik omgaan met eenmalige kosten bij een RAW-raamovereenkomst?
Eenmalige kosten die kunnen worden toebedeeld aan een deelopdracht moeten in het RAW-bestek in deel 2.2 worden gespecificeerd en moeten op de inschrijvingsstaat voor het subtotaal worden opgenomen. Te denken valt hierbij aan mobilisatie van een asfaltset, het aanvoeren en opstellen van een heistelling en dergelijke. deze zullen d.m.v. een bestekspost voor het subtotaal moeten worden opgenomen. Het is niet mogelijk om bij een RAW-raamovereenkomst eenmalige kosten na het subtotaal op te nemen op de inschrijvingsstaat.

13.Moet het bijmaaien rondom bomen of obstakels in het bestek worden vermeld?
Bij het verrekenen op basis van beeldkwaliteit gelden de eisen per kwaliteitsniveau binnen een schaalbalk voor het gehele te onderhouden perceel dus ook rondom en naast obstakels en bomen. Het bestek zal wel inzicht moeten geven in de aard, de aantallen en de locaties van bomen, paaltjes, muurtjes en overige obstakels.

14.Kunnen frequentieposten en beeldkwaliteitsposten in één bestek worden opgenomen?
Ja. Dit is in veel gevallen zelfs wenselijk en wordt ook meestal zo toegepast.
Bij groenonderhoud onderscheiden we twee soorten onderhoud: hoog frequent en laag frequent onderhoud. Hoog frequent onderhoud (zoals bijvoorbeeld het maaien van gazons) leent zich goed voor verrekening op basis van beeldkwaliteit. Bij laag frequent onderhoud (zoals bijvoorbeeld het snoeien van hagen) maar ook voor bijvoorbeeld  het herstel van beschadigingen is het verrekenen op beeld sterk af te raden.  De toegevoegde waarde ontbreekt, calculatie en verrekening wordt onlogisch en vaak wil een beheerder zelf kunnen bepalen wanneer een haag wordt gesnoeid en wanneer (en of) schade wordt hersteld. In dergelijke gevallen is het gebruik van een frequentiepost het meest voor de hand liggend.

15.Zijn alle werkzaamheden geschikt om als beeldpost op te nemen in een beeldbestek?
Nee. Voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte kan de ‘Kwaliteitscatalogus openbare ruimte’ van CROW worden gebruikt welke aansluit op de teksten van de RAW-systematiek. Hierin wordt ook aangegeven, of schaalbalken/werkzaamheden geschikt zijn voor verrekening op beeldkwaliteit, op frequentie of dat de schaalbalken alleen geschikt zijn voor beleidvorming.

16.Zijn bundelingen van beeldposten mogelijk?
Dit wordt door CROW sterk afgeraden. Ook de noodzaak bij beeldposten ontbreekt. Worden beeldposten gebundeld, zal er in de termijnen per bundeling moeten worden verrekend en zullen ook eventuele kortingen per bundeling moeten worden verrekend, wat ongewenste resultaten zal geven. Overigens is het verrekenen  bij bundelingen van ‘beeldposten’ en ‘frequentieposten’ onmogelijk.

17.Wat is een hybride contract?
In de GWW-sector wordt voor het regelen van contractverhoudingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gekozen voor een traditioneel contract (RAW) of een UAVgc-contract. Welke van de twee wordt toegepast is afhankelijk van de meerwaarde van de marktpartijen in het project en de gewenste verdeling van risico’s en verantwoordelijkheden. De keuze voor een contractvorm is echter niet per definitie beperkt tot bovenstaande twee opties. Opdrachtgevers, en met name decentrale overheden, hebben in toenemende mate de behoefte om meer, maar niet alle taken en / of verantwoordelijkheden bij de opdrachtnemer te leggen. CROW heeft samen met de opdrachtgevers in de GWW-sector de mogelijkheid ontwikkeld om in één contract zowel expliciet het resultaat voor te schrijven als functionele eisen te specificeren: de zogenaamde hybride contractvorm. Dit is een contractvorm waarbij een RAW-bestek gebruikt wordt als een op onderdelen gedetailleerde vraagspecificatie, integraal onder de bepalingen van de UAVgc 2005. Het hybride karakter bestaat er uit dat de RAW-systematiek in combinatie met UAVgc wordt toegepast.

18.Wat is UAVgc?
Opdrachtgevers die in Nederland het initiatief nemen tot de realisatie van werken, maken steeds vaker de afweging tussen het afzonderlijk sluiten van contracten met ontwerpende en uitvoerende partijen of het geïntegreerd contracteren. Steeds vaker resulteert de genoemde afweging in de beslissing van de opdrachtgever om slechts één partij te contracteren voor de realisatie van een object, het geïntegreerd contracteren. Die wederpartij verbindt zich dan tot zowel het vervaardigen van het ontwerp als het uitvoeren van dat werk. In sommige gevallen omvat de te leveren prestatie ook de realisatie van het meerjarig onderhoud van het gerealiseerde werk na de oplevering daarvan. Design & Build, Design & Construct, Turnkey en Instandhouding zijn slechts enkele van de begrippen die in dit verband dikwijls worden gehanteerd en die zijn afgedekt met het containerbegrip ‘geïntegreerde contractvormen’.

De UAVgc is twee keer uitgebracht. Versie 2000 (toegepast in de proef- en implementatieperiode tussen 2000 en 2004. Versie 2005 al meest recente versie.
 
De ontwikkeling van de UAVgc is in eerste instantie weliswaar aangestuurd vanuit de sector Grond-, Weg- en Waterbouw, doch de opstellers hebben steeds ernaar gestreefd de UAVgc 2005 een abstractieniveau mee te geven waardoor toepasbaarheid van die bepalingen voor zowel GWW-projecten als B&U-projecten gewaarborgd zou zijn.

CROW- helpdeskblog
De CROW-helpdesk blogt ook over vragen op het gebied van RAW, UAVgc en aanbesteden. Maandelijks verschijnen de blogs in de nieuwsbrief Contracteren en de nieuwsbrief Aanbesteden.
 
Naar de blogs