Veelgestelde vragen afdrachten

Veelgestelde vragen rondom afdrachten worden hier voor u beantwoordt.

1. Welke afdrachten zijn er?

Bij zowel moderne (GC en hybride) als traditionele contracten (RAW) is een RAW-afdracht verplicht. De RAW-afdracht bedraagt 0,15% van de opdrachtsom. Dit is overeengekomen in de RAW-overeenkomst of CROW ProContract-overeenkomst. Daarnaast kan de opdrachtgever ook verlangen dat er FCK-CT afdracht wordt betaald. Dit is voor de opdrachtnemer een vrijwillige bijdrage. Wanneer deze is opgenomen in het contract wordt deze afdracht wel verplicht. Hoe kan ik de CROW afdracht voldoen?

2. Hoe kan ik de CROW afdracht voldoen?

Dit kan op twee manieren:

  1. Betaling door opdrachtgever: de opdrachtgever ontvangt van ons een factuur zodra de opdrachtgegevens zijn ingevuld.                    

  2. Betaling door opdrachtnemer: zodra de opdrachtgever de opdrachtgegevens en de gegevens van de opdrachtnemer heeft ingevuld ontvangt de opdrachtnemer van ons een mail met een link naar het specificatieformulier. Wanneer u deze invult ontvangt u daarna van ons een factuur.

3. Wat is een CROW ProContract overeenkomst?

Meer over CROW ProCOntract.

4. Hoe kan ik een contract overdragen?

U kunt een bestek overdragen naar een overeenkomst houder en naar een niet-overeenkomst houder. Hoe u dit kunt doen vindt u in deze handleiding. Wanneer een bestek is overgedragen kunt u deze vinden bij het tabblad: overdracht in de CROW registratiemodule. Als overeenkomst houder kunt u daar ook de overdracht accepteren of weigeren. Als niet overeenkomst houder kunt u de overdracht weigeren in de e-mail die u van ons ontvangt.

5. De opdrachtgevers zijn bekend, en nu?

Wanneer u een bestek heeft geregistreerd moet u na gunning de opdrachtgegevens invullen in de CROW Registratiemodule. In de module zoekt u de registratie op, u klikt op het potloodje en vult daarna de opdrachtgegevens aan.  Betreft het een raamovereenkomst? U mag dan de verstrekte opdrachten van het afgelopen jaar verzamelen op één opdracht..

Wanneer ontvang ik een betalingsbewijs?

Nadat wij de betaling van de factuur hebben ontvangen krijgt U een betalingsbewijs.  Het betalingsbewijs wordt naar het post- of e-mailadres verzonden waar ook de factuur naartoe is gestuurd. Heeft u het betalingsbewijs drie dagen na betaling van de factuur nog niet van ons ontvangen? Neemt u dan gerust contact met ons op, wij kijken dit voor u na.

6. Welke stappen zijn er?

Voor de stappen is er een Stappenplan CROW Registratiemodule opgesteld.

Afdrachten-administratie
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven