Nationaal verkeerskundecongres 2013

  • Datum: 06 nov 2013
  • Productgroep: Congres
  • Soort: Betaald
  • Vakgebied(en): Verkeer en Vervoer

CROW, ANWB, Kennisplatform Verkeer en Vervoer, en vakblad Verkeerskunde organiseerden op woensdag 6 november 2013 het Nationaal verkeerskundecongres, het jaarlijks congres voor verkeerskundig Nederland en Vlaanderen.

Prijs per persoon: € 395,00
Excl. 21% BTW
Momenteel zijn er geen beschikbare data

Mensen, techniek en trends in mobiliteit op Nationaal verkeerskundecongres 2013

Ruim 400 bezoekers bezochten het vierde Nationaal verkeerskundecongres: een bundeling van de traditionele Verkeerskunde Werkdagen (CROW) en de Verkeerstechnische Leergangen, VTL, (ANWB/Verkeerskunde). Dit jaar was er onder andere aandacht voor de aftrap van het jaarlijks trendonderzoek, een verkenning naar de generatie Z, samen beter benutten, een vakpersconferentie over nieuwe manier van ongevalregistratie, een verkeersjournaal en veel vakkennis. Maar het draaide vooral om netwerken.
 

Verkeersjournaal

Heeft u het Nationaal verkeerskundecongres van 6 november niet kunnen bijwonen? Niet getreurd! Bekijk de terugblik op een geslaagde dag. Ook werd het Verkeersjournaal opgenomen en uitgezonden.
 

Boek ‘Veranderingen in mobiliteit’

Jaarlijks voeren ANWB, CROW en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer een onderzoek uit over veranderingen in mobiliteit, waarin een bepaald thema centraal staat. Dit jaar is het thema: ‘verandering in reisgedrag’. Hoe verplaatsen we ons? Wat zie we binnen enkele jaren veranderen? De resultaten van het onderzoek onder weggebruikers (ANWB-leden) en verkeersprofessionals (CROW/KpVV-relaties) zijn door deskundigen geanalyseerd. Het geheel is aangevuld met een visie op de toekomst door trendwatcher Adjied Bakas. Dit alles is in boekvorm verschenen en werd alleen op het Nationaal verkeerskundecongres 2013 uitgedeeld.
 

Nominaties Prijs Beste Bijdrage

Benieuwd wie genomineerd waren voor Prijs Beste Bijdrage?
Lees meer over de genomineerden.
Lees wie heeft gewonnen.

Nominaties Prijs Beste HBO scriptie

Benieuwd wie genomineerd waren voor de Verkeerskundeprijs?
Lees meer over de genomineerden.
Lees wie heeft gewonnen.

Uw vakcongres. Praat u mee?

Bekijk het programma, inclusief parallelle sessies.
Bekijk de papers die werden gepresenteerd.

Meer informatie

Lees meer over het congres, de bijdragen, een stand op de verkeersexpo en overig nieuws op www.nationaalverkeerskundecongres.nl/.

 

Programma


07.30 uur Koffie voor vroegkomers
09.00 uur Ontvangst en registratie
10.00 uur Start plenair programma, met:
  • Presentatie van de jaarlijkse boekenreeks ‘Veranderingen in mobiliteit’. Editie1: Verandering in reisgedrag’.
  • Aan de hand van een quiz wordt uw kennis getest over actueel en toekomstig reisgedrag
  • Generatie Z: wie zijn zij en hoe bewegen zij?
  • Beter Benutten doe je op alle schaalniveaus. Panelleden Jan-Bert Dijkstra(programmadirecteur Beter Benutten), Ruud van Heugten (gedeputeerde Noord-Brabant), Jan Hoskam (wethouder ’s-Hertogenbosch) en Guido Dierick (CEO NXP) geven aan hoe Beter Benutten werkt in hun praktijk.
     
11.30 uur Papersessie ronde 1 
12.30 uur Lunch en bezoek stands
13.30 uur Papersessie ronde 2 
14.30 uur Pauze en bezoek aan stands
15.00 uur Papersessie ronde 3
16.00 uur Plenaire afsluiting, met:
  • Verkeersjournaal
  • Bekendmaking Prijs Beste Bijdrage
  • Bekendmaking Prijs Beste HBO scriptie
     
17.00 uur Netwerkborrel

Bekijk het programma online.

Papers
Bekijk de papers die worden gepresenteerd.

U kunt zich inschrijven via de congrewebsite.

Bekijk de eerste elevator pitches online!
Benieuwd naar wat sprekers presenteren op 6 november? Bekijk de ingezonden elevator pitches online!

1931 Congrescentrum
Brabanthallen

Oude Engelenseweg 1
5222 AA ’s-Hertogenbosch

routebeschrijving

Mensen, techniek en trends in mobiliteit op Nationaal verkeerskundecongres

Ruim 400 bezoekers bezochten het vierde Nationaal verkeerskundecongres: een bundeling van de traditionele Verkeerskunde Werkdagen (CROW) en de Verkeerstechnische Leergangen, VTL, (ANWB/Verkeerskunde). Dit jaar was er onder andere aandacht voor de aftrap van het jaarlijks trendonderzoek, een verkenning naar de generatie Z, samen beter benutten, een vakpersconferentie over nieuwe manier van ongevalregistratie, een verkeersjournaal en veel vakkennis. Maar het draaide vooral om netwerken.

Boek ‘Veranderingen in mobiliteit’

Het reisgedrag in ons land verandert, zo blijkt uit het eerste jaarlijkse trendonderzoek in mobiliteit van CROW, het KpVV en ANWB onder professionals en weggebruikers. Het eerste onderzoek richt zich op veranderingen in reisgedrag. Het duidelijkst manifesteert zich deze ontwikkeling door de afname van files. Natuurlijk, het is crisis, maar dat verklaart het verschijnsel maar gedeeltelijk. Er is meer aan de hand: thuiswerken, verminderd autobezit onder jongeren, meer autodelen, meer webwinkelen, meer ouderen op de weg en meer (e-)fietsgebruik. Een quiz over veranderingen in reisgedrag zette de zaal al direct op scherp. Download het gratis boek.

 

De nieuwe generatie

Wat beweegt de nieuwe generatie? Lara Britt Zomer en Joost Alferdinck geven een indruk van nieuw denken, handelen en bewegen. Zo werkt Lara met een groep studenten aan een manier van filebestrijding: maak werkgevers medeverantwoordelijk voor het verplaatsingsgedrag van hun medewerkers. Een werknemer deelt zijn agenda in de cloud en daar rolt een reisadvies uit. Wie zich eraan houdt, wordt beloond. De werkgever wiens werknemers het minst bijdragen aan de file komen bovenaan een scorelijst. Verdienmodellen? Die komen vanzelf vanuit de mogelijkheden van het concept, aldus Lara. Joost Alferdinck ontwierp een voertuig voor de toekomst. Mensen gaan de auto meer gebruiken voor recreatie, dan voor werk. De bestuurder stuurt het voertuig alleen nog zelf de stad uit en koppelt dan aan in de snelwegstroom en draait zich om naar zijn passagiers om samen te genieten van elkaar en van het landschap dat langs hen glijdt.

 

Beter Benutten

Hoe benutten we de verkeersinfrastructuur beter? De vraag is oud, maar blijft actueel. Jan-Bert Dijkstra (programmadirecteur Beter Benutten I&M), Ruud van Heugten (gedeputeerde Noord-Brabant), Jan Hoskam (wethouder ’s-Hertogenbosch) en Guido Dierick (CEO NXP) presenteerden ieder een casus, de zaal reageerde met oplossingen en de vier heren lichtten hun resultaten toe. Kern van hun betogen: je hebt een bevlogen persoon nodig om iets van de grond te krijgen en je moet alle partijen erbij betrekken. Zo is met bewoners en bedrijfsleven een plan uitgewerkt om de filedruk op de brug tussen Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel te verminderen. Het begint zijn vruchten af te werpen. De fabrikant van halfgeleiders maakt duidelijk hoe ITS kan ondersteunen: van adviezen aan automobilisten tot meldingen van wegschade doordat een chip trillingen registreert, tot het terugdringen van benzineverbruik in een voertuigvloot door het uitlezen van gegevens.


Parallelsessies

In drie ronden parallelle sessies komen telkens acht verschillende onderwerpen aan bod. Een greep: Een terugkerend en zeer actueel onderwerp is de grote hoeveelheid data die dag in dag uit in het land wordt vergaard (op allerlei gebied, maar zeker ook in het verkeer). Hier gelden de drie V’s: volume, variety en velocity. Wie is eigenaar van alle data? Hoe zit het met de privacy? De Nationale Databank Wegverkeersgegevens wil met alle gegevens bijdragen aan een betrouwbaarder mobiliteitssysteem. Per dag worden 27 miljoen cijfers bewaard. Hoe haal je hier de gewenste informatie uit? Cruciaal is kennis van inhoud, statistiek en IT. Ook de  voetganger mag zich verheugen in wat meer aandacht. Opvallend is dat het vooral  de stedenbouwkundigen zijn die verantwoordelijk zijn voor deze aandacht.


Prijzen

Traditiegetrouw worden er twee prijzen uitgereikt op het congres. De beste bijdrage  (paper) is van de hand van Annemieke Molster en Sandra Schuijt, die met ‘Voetsporen rond het station’ een scherp oog  laten zien voor de aantrekkelijkheid van stationsgebieden. Hoe welkom voel je je als je het station uitloopt, ligt er een ‘loper’ naar de binnenstad? Met voorbeelden maken ze duidelijk hoe het niet moet (Nijmegen) en hoe het een stuk beter kan (Leiden). Ook maken ze duidelijk hoe hard verkeer en stedenbouw elkaar nodig hebben.


De Verkeerskundeprijs voor de beste HBO-scriptie (Verkeerskundeprijs) gaat naar Martijn Hoogenraad en Gijs van der Kolk van Hogeschool Windesheim voor de gereedschapskist met mobiliteitsmaatregelen die ze ontwikkeld hebben. 90 maatregelen zijn geanalyseerd, gerubriceerd en in een Exceltoepassing verwerkt.




En verder...

En verder op het congres: het eerste verkeersjournaal.

Ook was er een vakperslancering van het STAR-project voor een betere ongevallenregistratie en de introductie van het nieuwe Handboek wegontwerp.


Impressie in foto's

 

 
(foto's ANWB/AVD)

 
(foto's KpVV)
Blijf op de hoogte
U volgt het laatste nieuws via: Gebruik #NVC2013 in uw tweets.