Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte 2014

  • Datum: 27 nov 2014
  • Productgroep: Congres
  • Soort: Betaald
  • Vakgebied(en): Openbare ruimte

De verandering naar een meer maatschappelijke benadering van beheer van de openbare ruimte blijkt onomkeerbaar. Welke consequenties heeft dat voor uw werk als beheerder? En hoe voert u deze omslag uit in de praktijk? Zwolle was op 27 november 2014 gastgemeente voor informatie, praktische voorbeelden, ervaringen van collega’s, inspiratie, kennis en netwerken.

Prijs per persoon: Gratis
Momenteel zijn er geen beschikbare data
Dit congres werd voor de tweede georganiseerd door CROW, in samenwerking met Gemeente Schoon, IPC Groene Ruimte, Branchevereniging VHG, CROW Levende Stad én de gemeente Zwolle. CROW was te gast bij de gemeente Zwolle en Henk Jan Meijer, burgemeester van de gemeente Zwolle, en Iman Koster, directeur van CROW, openden het congres.

Bekijk hier de terugblik.


Onomkeerbare veranderingen

Een veelgehoorde constatering: de veranderingen in het beheer openbare ruimte blijken onomkeerbaar. Wie had een paar jaar geleden gedacht dat burgerparticipatie meer was dan een hype? En gelooft u nog dat de bezuinigingen worden teruggedraaid? En hoe gaat u om met samenwerking en risicomanagement?
Dit leidt niet alleen tot algemene maatschappelijke veranderingen, maar vraagt ook om verandering bij de verantwoordelijke uitvoerende partijen. Kunt u de veranderingen in uw werk nog volgen? 
Profiteer van de kennis en ervaring van uw collega’s en van koplopers uit andere vakgebieden.
 

Praktijkervaringen

Het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte 2014 biedt handvatten, van praktische oplossingen tot inspirerende discussies. Topsprekers uit binnen- en buitenland, en van binnen- en buiten ons directe vakgebied delen hun ervaringen en zetten u aan het denken:
  • Steve Clare van Locality, een Britse netwerk van vijfhonderd  buurtbeheerorganisaties, deelt  zijn praktijkervaringen vanuit de UK, zowel de successen als mislukkingen. Doen wij al veel aan bewonersparticipatie, of staan wij pas aan het begin van een onomkeerbare verandering...?
  • Paul Zeeuw, manager Airfield Maintenance Services Schiphol, krijgt te maken met een enorme groei van reizigers de komende jaren. Hoe zorgt hij ervoor dat de klant tevreden blijft? Risicomanagement is daarbij een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering binnen “AirportCity”.
  • Jan van Ginkel, gemeentesecretaris  gemeente Schiedam en veranderaar pur sang, daagt de luisteraar uit om een stap verder te durven gaan en de openbare ruimte misschien wel terug te geven aan de gebruikers.

Wij ontmoeten u graag op donderdag 27 november in het Ijsseldelta Center in Zwolle.
Vorig jaar vond de eerste editie plaatst bij de gemeente Zoetermeer. Bekijk hier de terugblik.
 

Programma

Het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte 2014 kent een inspirerend programma met als rode draad het thema ‘Onomkeerbare veranderingen’. Het programma bestaat uit plenaire sessies en deelsessies.

Programma

Het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte kent een interessant en uitgebreid programma.
Download hier het volledige programma in pdf.
 
09.30 uur Ontvangst, registratie & koffie
 
10.00 uur
Welkom: dagvoorzitter Silvia de Ronde Bresser van Kracht in NL
 
10.05 uur Opening: Henk Jan Meijer, burgemeester gastgemeente Zwolle, en Iman Koster, directeur CROW
 
10.20 uur Rob Luyk, adjunct-directeur Binder Groenprojecten:
Onomkeerbare veranderingen
 
10.30 uur Visie op het vakgebied beheer openbare ruimte: Sponsors in beeld
 
   
Samenwerken
10.40 uur Steve Clare, Deputy Chief Executive Locality (UK):
How social enterprises work in the (green) maintenance of public space
 
11.10 uur Koffiepauze
 
11.40 uur Deelsessies: Ronde 1
 
12.30 uur Lunch
 
   
Risico's
13.30 uur Paul Zeeuw, Airfield Maintenance Services Schiphol:
Het borgen van de continuïteit van een AirportCity
 
13.55 uur Deelsessies: Ronde 2
 
14.45 uur Koffiepauze
 
   
Veranderen
15.15 uur Jan van Ginkel, gemeentesecretaris/algemeen directeur gemeente Schiedam:
Vakkennis inzetten voor participatie en communicatie
 
15.40 uur Deelsessies: Ronde 3
 
16.30 uur Verrassende samenvatting van de dag: Hoe houdt u alle ballen in de lucht?
 
16.45 uur Afsluiting en borrel

Houd de website in de gaten. De komende tijd wordt het programma verder ingevuld.
 

Invulling deelsessies

Onderwerpen die zeker in de deelsessies aan de orde zullen komen tijdens deze editie van het congres zijn:

  • burgers sturen beheer buitenruimte zelf aan
  • uitbesteden aan een beheerorganisatie
  • risicomanagement
  • beheerprestaties
  • wethoudersdiscussie over samenwerking sociaal en fysiek domein
 
Bekijk alle deelsessies op tabblad Deelsessies.

Hoofsprekers

Steve Clare, Deputy Chief Executive, Locality (UK)
How social enterprises work in the (green) maintenance of public space
In de UK is het veel gebruikelijker dat bewoners en bedrijven (mede)verantwoordelijk zijn voor hun directe leefomgeving. Premier David cameron maakt zich hard voor  het ontwikkelen van de "Big Society" om locale gemeenteschappen meer kracht te geven. Onze hoofdspreker Steve Clare van Locality, een Britse netwerk van vijfhonderd  buurtbeheerorganisaties, vertelt ons over zijn praktijkervaringen in de UK. Hoe zijn de locale bewoners actief in het beheer van hun buurt? Wat levert dat de buurten en de gemeente op? Met welke wetgeving en organisatievormen hebben ze dat voor elkaar gekregen? En wat kunnen wij in Nederland van hen leren? Doen wij al veel aan bewonersparticipatie, of staan wij pas aan het begin van een onomkeerbare verandering...?
 
Jan van Ginkel, gemeentesecretaris/ algemeen directeur gemeente Schiedam
Vakkennis inzetten voor participatie en communicatie
Het mooie van het vakgebied beheer openbare ruimte is dat burgers zich betrokken voelen bij hun eigen leefomgeving. Door de complexiteit van ons werk waren we dat de  afgelopen decennia uit het oog verloren. Hoe zetten we onze vakkennis nu in voor participatie en communicatie? Dat is de verandering die gemeenten nu doormaken. 

Al meer dan 20 jaar is Jan van Ginkel betrokken bij de openbare ruimte. Eerst als adviseur, en later als hoofd beheer, directeur en nu als gemeentesecretaris.  Een prachtige baan, want deze ontwikkelingen vragen om ingrijpende veranderingen in de gemeentelijke organisatie. De uitdaging is om een hoogwaardige, permanente, duurzame openbare ruimte creëren voor alle type gebruikers. En wellicht moet je soms een stap verder durven gaan en de openbare ruimte teruggeven aan de gebruikers. 

Dat vraagt nogal wat van de gemeente, want ambtenaren moeten naar buiten, letterlijk. Praat met mensen. Hoor, zie en beleef wat nodig is. Bij de gemeente Molenwaard hebben we bijvoorbeeld het gemeentehuis afgeschaft, omdat we wilden dat ambtenaren permanent in de dorpen aanwezig waren. Dat is echt veranderen.
 
Het borgen van de continuïteit van een AirportCity
We exploiteren Schiphol, onze belangrijkste luchthaven, als een AirportCity, een dynamisch metropoolgebied waarin we reizigers en luchtvaartmaatschappijen 24 uur per dag alle diensten bieden die zij nodig hebben. Met drie business areas die elkaar aanvullen en versterken geven wij invulling aan de AirportCity-formule.

Het aantal reizigers op Schiphol zal in de komende tien jaar met ongeveer 25% groeien. Daardoor zal de druk op onze operatie toenemen. Ook de reiziger kan dit merken; als de capaciteit niet toereikend is of lijkt, neemt de waardering voor de geboden voorzieningen af.

De activiteiten van onze luchthavens hebben een belangrijke maatschappelijke functie. Om de continuïteit van die activiteiten te waarborgen in de competitieve luchtvaartsector voert Schiphol Group een financieel robuust beleid. We investeren continu in de infrastructuur en de faciliteiten waarvan we de financiering op eigen kracht bewerkstelligen. Met haar maatschappelijke functie en ondernemende bedrijfsvoering is Schiphol Group blootgesteld aan risico's op strategisch, operationeel, financieel en compliance gebied. Voor het beheersen van deze risico’s is een uniform beleid ontwikkeld. Risicomanagement is een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering.

Deelsessies | Ronde 1 (11.40 - 12.30 uur)

A. In gesprek met de hoofdspreker
Steve Clare (Deputy Chief Executive, Locality, UK) onder begeleiding van Thijs Harmsen (Harmsen Procesmanagement, procesbegeleider Buurtnetwerk Rhoon-Noord, Albrandswaard)
In deze verdiepingssessie met hoofdspreker Steve Clare krijgt u de kans om te vragen wat wij in Nederland van de Britse ervaringen kunnen leren. Aan de hand van enkele concrete participatievoorbeelden in Groot-Brittannië gaan we op zoek naar de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Groot-Brittannië. Biedt nieuwe wetgeving zoals een 'right to challenge' een oplossing? Hoe kun je beheertaken echt overdragen aan buurtorganisaties? En hoe verandert dan de rolverdeling, de geldstroom, en de aansturing van de uitvoering?
 
B. Zwolle- ROVA: partnerschap op huwelijkse voorwaarden in het beheer van de openbare ruimte
Rutger Ekhart (beheermanager groen, gemeente Zwolle), Mark Leemans (manager Beleid en Communicatie, ROVA) en Erik van Cuyk (Woordvoerder/persvoorlichter, ROVA)
De gemeente Zwolle en ROVA hebben gekozen voor een vernieuwende en spannende manier om de BOR-taken uit te voeren: samenwerken op basis van partnership. Géén uitbesteding dus, maar wel het op afstand zetten van de gemeentelijke uitvoeringstaken. Hoe doe je dat? En waar loop je tegen aan? Hoe controleer je je partner en wat gebeurt er als het fout of juist heel goed gaat? Vragen en dillema’s waar Zwolle en ROVA samen mee bezig zijn. In deze deelsessie komen ze vanuit het perspectief van beide organisaties aan bod. Interessante materie voor gemeenten en publieke bedrijven die nadenken over vraagstukken rondom zelf doen en uitbesteden.
 
C. Efficiënt programmeren van beheer met Asset Management
Arie Oskam (hoofd unit Advies en Voorbereiding (Beheer Openbare Ruimte), Richard Zwartenkot (beleidsmedewerker Beheer Openbare Ruimte) en Ewald Mauritz (beleidsmedewerker Beheer Openbare Ruimte), allen gemeente Houten, Jan Maurix (teamleider provinciale wegen, provincie Noord-Brabant) en Ton Hesselmans (relatiemanager, CROW)
Hoe weeg je als beheerder openbare ruimte de verschillende belangen af? Schoon, heel  of alleen nog maar veilig? En hoe je ga je om met de kosten en risico’s? Professioneel beheren deden we altijd al, maar er is een aantal interessante hulpmiddelen bijgekomen, zoals  ‘assetmanagement’-tools.
 
In deze sessie hoort u de concrete aanpak van twee middelgrote gemeenten, die ‘gewoon’ aan de slag zijn gegaan, en met succes. U krijgt antwoorden op vragen als: wanneer begin je met het invoeren van ‘assetmanagement’? Is een totaalplan nodig, of kan ik ook met één onderdeel starten? Hoe maak ik een overzichtelijke afwegingsmatrix voor mijn afdeling, en voor mijn bestuur? En wat blijkt, kleine stappen kunnen al grote resultaten geven. Toepassing van onderdelen uit ‘assetmanagement’ geeft al direct meer overzicht en sturing aan het beheer van de openbare ruimte.
 
In deze sessie hoort u ook welke kennis CROW ontwikkelt over professioneel beheer en assetmanagement. Momenteel bouwt CROW voor u een kennisportaal, ‘iAMPro’, waarin een selectie van relevante informatie en praktische tools voor assetmanagement beschikbaar komt. 
 
D. Vindt u het schoon, of is het schoon? Een kwestie van beleving!
Marloes Holzhauer ( adviseur, Gemeente Schoon Kenniscentrum Zwerfafval), Olaf Stillebroer (gemeente Lansingerland) en Jan ter Wal (gemeente Nijmegen)
Hoewel de openbare ruimte volgens objectieve monitoring vaak best schoon is, komt dit beeld niet altijd overeen met de beleving van burgers. Gemeente Schoon houdt wetenschappelijke en praktijkkennis bij en ze begeleiden een onderzoek naar het sturen op beleving: wat kun je als gemeente doen aan de schoon-beleving. In deze sessie wordt een aantal handvatten gepresenteerd.

E. Benchmarken: nuttig, noodzakelijk of geen van beiden?
Eric van den Beuken (gemeente Amsterdam, Directie Beleid & Uitvoering), Marion Overberg (gemeente Utrecht, Hoofd Stafbureau Wijkonderhoud en Service) en panelleden:
  • Perspectief bestuurder: Erik van der Veen (Eenheidsmanager Beheer en onderhoud, gemeente Apeldoorn)
  • Perspectief onderzoek: Joop Spijker (Alterra Wageningen Universiteit, benchmark Databank Gemeentelijk Groenbeheer)
  • Perspectief dienstverlener: Peter van de Haar (directeur Van de Haar-groep)
 
De G4-gemeenten hebben de handen ineengeslagen om hun beheerprestaties te gaan benchmarken ten aanzien van schoon, heel en kosten. Waarom doen zij dat? Is benchmarken niet per definitie appels met peren vergelijken? Of is het meten en vergelijken van prestaties een ‘must’ voor elke professioneel bedrijf, dus ook voor de overheid? Na een korte inleiding door Marion Overberg over het initiatief van de G4-gemeenten, gaat onder leiding van Eric van den Beuken een panel graag met u in discussie over een aantal pittige stellingen rond de verantwoordelijkheid van de overheid om professioneel te sturen op prestaties en efficiency.
 

 

Deelsessies | Ronde 2 (13.55 - 14.45 uur)

A. Klein is het nieuwe groot: hoe je met kleine (fysieke) ingrepen grootse (sociale, economische) effecten bereikt
Gerard Ballintijn (wijkbeheerder Zwolle Noord, gemeente Zwolle) en Gerlinda Tijhuis (gebiedsregisseur Voorstad Oost, gemeente Deventer)
In Zwolle en Deventer is de traditionele participatie allang niet meer een ultiem doel. Het bereiken van grootse effecten in het netwerk in een wijk door te ondersteunen en aan te jagen op kleinschalige (fysieke) initiatieven is hier het toverwoord. Van participatie in het onderhoud tot de herinrichting van kindstraten (www.zwolle.nl/doemee) en van Gekke Henkies tot een geveltuintjesacademie (zoek op youtube met ‘Voorstad Oost deventer’). In deze sessie vertellen zij u graag iets over hun praktijkervaringen, werkwijzen en wat dit vraagt van jou als professional. Wat zijn hun succesfactoren, en wat kunnen we leren van hun missers? Wat kost het en wat levert het op? Deze sessie biedt u volop inspiratie en zal u prikkelen om zelf aan de slag te gaan.
 
B. Productienormen en cultuurverandering (gesponsord door Cyber)
Remko Kamstra (directeur, Cyber Adviseurs) en Gemeente ...
Veel gemeenten worstelen met het bestaansrecht van een eigen beheerorganisatie. We zien regievoeren een grote vlucht nemen met het verdwijnen van veel eigen buitendiensten als gevolg. Als Cyber Adviseurs begeleiden we met succes veel van deze ‘ transitietrajecten’, maar we belichtten ook graag de andere kant: Het succes van een eigen dienst! In een tijd van transities is het immers goed om ook of juist vooral vanuit je eigen gemeentelijke kracht te blijven denken.

In de sessie wordt inzicht gegeven in de mogelijkheden om een buitendienst te creëren die:
  • Vanuit een duidelijke visie en meerwaarde werkt
  • Efficiënt en doelmatig werkt, getoetst aan normen en beelden (IMAG en CROW)
  • Waar de cultuur dusdanig is dat dit bedrijfsmatig en professioneel gaat
  • Waar de aandacht gericht is op de burgers
  • En waar eventueel plek is voor vakmensen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
 
Wanneer deze aspecten beheerst worden heeft een eigen dienst zeker bestaansrecht en een duidelijke meerwaarde. Ideaalplaatje, een droom of werkelijk te realiseren? Schuif aan in deze inspirerende sessie, met een toelichting van de vijf ingrediënten voor een succesvolle gemeentelijke uitvoeringsorganisatie!
 
C. Risicomanagement
Jan Wisse (beleidsmedewerker, Waterschap Vallei en Veluwe) en Iddo Keuning (strategic consultant, RoyalHaskoningDHV)
Risicomanagement: anders kijken, anders kiezen. Hoe helpt risicomanagement bij het beheer van de openbare ruimte? Wat kun je als beheerder concreet doen om in het beheer ook  te sturen op risico’s? 
Royal Haskoning DHV bundelt in deze sessie haar kennis en ervaring van de afgelopen jaren. Bij verschillende gemeenten, waterschappen en provincies heeft een omslag plaats gevonden van ‘’sturen op normen en richtlijnen’ naar ‘beheersen van onzekerheden’. U krijgt een overzicht van de kansen en de valkuilen. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om binnen een organisatie op dezelfde risico’s te sturen.
 
U hoort van een gemeente en een waterschap hoe gezamenlijk de omslag is gemaakt naar risicogestuurd beheer van gemalen. Een dubbele uitdaging, waarbij de consistentie  in de beheerketen van twee organisaties moest worden geborgd. De nieuwe insteek leverde het gewenste resultaat, namelijk gezamenlijke taal, een gemeenschappelijk beeld over de wijzen van onderhoud, inclusief het vertrouwen dat uitbesteden op een verantwoorde manier kan gebeuren.

D. HERHALING: In gesprek met de hoofdspreker
Steve Clare (Deputy Chief Executive, Locality, UK) onder begeleiding van Thijs Harmsen (Harmsen Procesmanagement, procesbegeleider Buurtnetwerk Rhoon-Noord, Albrandswaard)
In deze verdiepingssessie met hoofdspreker Steve Clare krijgt u de kans om te vragen wat wij in Nederland van de Britse ervaringen kunnen leren. Aan de hand van enkele concrete participatievoorbeelden in Groot-Brittannië gaan we op zoek naar de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Groot-Brittannië. Biedt nieuwe wetgeving zoals een 'right to challenge' een oplossing? Hoe kun je beheertaken echt overdragen aan buurtorganisaties? En hoe verandert dan de rolverdeling, de geldstroom, en de aansturing van de uitvoering?

E. HERHALING: Benchmarken: nuttig, noodzakelijk of geen van beiden?
Eric van den Beuken (gemeente Amsterdam, Directie Beleid & Uitvoering), Marion Overberg (gemeente Utrecht, Hoofd Stafbureau Wijkonderhoud en Service) en panelleden:
  • Perspectief bestuurder: Erik van der Veen (Eenheidsmanager Beheer en onderhoud, gemeente Apeldoorn)
  • Perspectief onderzoek: Joop Spijker (Alterra Wageningen Universiteit, benchmark Databank Gemeentelijk Groenbeheer)
  • Perspectief dienstverlener: Peter van de Haar (directeur Van de Haar-groep)
 
De G4-gemeenten hebben de handen ineengeslagen om hun beheerprestaties te gaan benchmarken ten aanzien van schoon, heel en kosten. Waarom doen zij dat? Is benchmarken niet per definitie appels met peren vergelijken? Of is het meten en vergelijken van prestaties een ‘must’ voor elke professioneel bedrijf, dus ook voor de overheid? Na een korte inleiding door Marion Overberg over het initiatief van de G4-gemeenten, gaat onder leiding van Eric van den Beuken een panel graag met u in discussie over een aantal pittige stellingen rond de verantwoordelijkheid van de overheid om professioneel te sturen op prestaties en efficiency.
 

 

Deelsessies | Ronde 3 (15.40 - 16.30 uur)

A. Burgers sturen beheer buitenruimte zelf aan! - praktijkvoorbeelden waar je wat aan hebt
Thijs Harmsen (Harmsen Procesmanagement),
“...en dan nemen buurtbewoners het beheer helemaal over en bepalen hoe hun wijk eruit komt te zien...”
Een sessie over kansen, dilemma’s en onverwachte (on-)mogelijkheden! Burgers willen steeds meer invloed op hun directe leefomgeving. Uit onderzoek blijkt dat daarbij de burgertevredenheid toeneemt. In deze sessie komen concrete praktijkervaringen met overname van het groenbeheer door bewoners aan de orde: 
  • Regio Rotterdam: bewoners geven opdrachten aan de aannemer en bepalen hoe het onderhoudsgeld wordt besteed. De gemeente doet een stap terug en kan de ambtelijke rol anders invullen. En bewoners worden je tevreden klant!
  • Amersfoort: bewoners maken zelf het (her)inrichtingsplan voor een parkgebied in samenwerking met de ambtenaren. En vervolgens gaan bewoners het gebied zelf inrichten en gedurende tien jaar beheren.
  • Duitsland: bewoners bepalen zelf of er extra wordt geïnvesteerd in de openbare ruimte; en betaalt het ook!
 
B. Het fysieke domein kind van de rekening door alle aandacht voor sociaal domein? Wethouders in discussie.
Fleur Imming (wethouder zorg, wonen en wijken, gemeente Amersfoort), Wendy Ruwhof (wethouder openbaar beheer, gemeente Renkum) en Filip van As (wethouder openbare ruimte, gemeente Zwolle). Onder leiding van Jan van Ginkel (gemeentesecretaris/alg. dir. Schiedam)
De sociale en fysieke pijlers in de stedelijke vernieuwing zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. 
Het zwaartepunt in het gemeentelijke takenpakket lijkt echter te verschuiven van fysiek naar sociaal. De gemeenten staan voor de grootste opgave op het sociaal domein sinds jaren. Maar wat zijn de gevolgen voor het fysieke domein? Wordt dit het kind van de rekening? Of kunnen we juist slim van elkaar leren? Waar en in hoeverre kunnen het sociale en fysieke domein elkaar nou écht versterken, is hier van 1 plus 1 echt een 3 te maken?
 
C. Assetmanagement en de wil om te veranderen (gesponsord door Grontmij)
Henk de Kok (teamleider vastgoed, Gemeente Rotterdam Ontwikkelingsbedrijf) en Mello Lindner (senior consultant assetmanagement, Grontmij)
De gemeente Rotterdam heeft op het gebied van assetmanagement vastgoed een transitie gemaakt van  traditioneel beheer naar een prestatiegerichte organisatie. Welke doelen liggen daaraan ten grondslag, welke keuzes zijn gemaakt en welke ontwikkelingen volgen? De gemeente heeft het vastgoedbeheer gecentraliseerd bij de afdeling Vastgoed, wat haar grote financiële voordelen heeft opgeleverd.  Deze centralisatie heeft ook grote gevolgen gehad voor de interne organisatie qua bezetting en rolverdeling.
 
Hoe vertaalt zich dit naar assetmanagement voor de openbare ruimte?
De stelling van Grontmij: assetmanagement is geen doel op zich! Daarbij kijken we wel naar de doelen die een organisatie stelt in relatie tot behaalde resultaten. In onze analyse gaan wij in op thema’s als het aantoonbaar compliance zijn en het effect van prestatiegericht werken op de organisatie. De methodiek van assetmanagement past perfect in het proces waar u als gemeente in zit. Assetmanagement biedt kansen om met een andere mindset in te spelen op de huidige ontwikkelingen. Dit vraagt van gemeenten om een open houding en de wil om het anders aan te pakken.
 
D. Sturing van schoon-gedrag in de openbare ruimte
Addie Weenk (programmacoördinator, Gemeente Schoon Kenniscentrum Zwerfafval)
Kennis over gedrag is cruciaal in de aanpak van zwerfafval. Wat beweegt mensen om iets te doen of juist te laten? Gemeente Schoon verzamelt de nieuwste inzichten uit de wetenschap en vertaalt dit naar de aanpak van zwerfafval. In deze sessie maakt u met name kennis met sturing van schoon-gedrag in de openbare ruimte.

E. HERHALING: Zwolle-ROVA: partnerschap op huwelijkse voorwaarden in het beheer van de openbare ruimte
Rutger Ekhart (beheermanager groen, gemeente Zwolle), Mark Leemans (manager Beleid en Communicatie, ROVA) en 
Erik van Cuyk (Woordvoerder/persvoorlichter, ROVA)
De gemeente Zwolle en ROVA hebben gekozen voor een vernieuwende en spannende manier om de BOR-taken uit te voeren: samenwerken op basis van partnerschap. Géén uitbesteding dus, maar wel het op afstand zetten van de gemeentelijke uitvoeringstaken. Hoe doe je dat? En waar loop je tegen aan? Hoe controleer je je partner en wat gebeurt er als het fout of juist heel goed gaat? Vragen en dillema’s waar Zwolle en ROVA samen mee bezig zijn. In deze deelsessie komen ze vanuit het perspectief van beide organisaties aan bod. Interessante materie voor gemeenten en publieke bedrijven die nadenken over vraagstukken rondom zelf doen en uitbesteden.

Sponsors

Maak kennis met de sponsoren van het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte. Zij ontmoeten u graag!


 

 

Ook sponsor worden?

Als sponsor kunt u zich presenteren tijdens het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte (NCBOR). Benieuwd naar de mogelijkheden? Download hier de brochure.

Wilt u een nadere toelichting, heeft u vragen of wilt u intekenen op een van de beschikbare sponsorproposities? Neem contact op met Michiel Noordzij (mnoordzij@acquiremedia.nl), Harald Jansen (hjansen@acquiremedia.nl) of bel het algemene nummer van Acquire: 038-4606384.

Acquire is een mediapartner van CROW en verzorgt namens CROW de contacten met sponsors voor NCBOR.

Sponsors met recht op gratis toegang moeten zich ook inschrijven via het tabblad inschrijven. In het inschrijfproces geeft u aan dat u sponsor bent. Facturering van het gehele sponsorpakket verloopt via onze mediapartner Acquire.

De presentaties van het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte vindt u op Slideshare (deze map wordt volgende week aangevuld). Het verslag en de foto's vindt u hieronder in de vorm van een Storify en een verslag.
 

 

Ochtend

Bijna driehonderd mensen bezoeken vandaag het Nationaal Congres Beheer Openbare Ruimte 2014 in het prachtige IJsseldelta Center in Zwolle. Nieuwsgierig vouwen zij het programma open. De verschillende deelsessies worden besproken. ‘Waar ga jij straks naartoe?’ De een weet al dat hij de verdiepingssessie van hoofdspreker Steve Clare wil bijwonen. Een ander gaat sowieso naar de sessie over assetmanagement en nummer drie stelt haar keuze uit tot na de eerste plenaire presentaties. Iman Koster, directeur CROW, heeft gelijk als hij tijdens de opening zegt: “Ik proef het enthousiasme in de zaal.”

programma NCBOR

Alle beheerders bij elkaar

Iman Koster en Henk Jan Meijer, burgemeester van gemeente Zwolle, zijn de gastheren van het congres. Dagvoorzitter Sylvia de Ronde Bresser van Kracht NL interviewt beide heren op het podium. Koster vertelt waar CROW voor staat, op welke terreinen de kennisorganisatie actief is en op welke wijze. “We zorgen er onder andere voor dat mensen uit het vak elkaar ontmoeten.” Dit congres is daar bij uitstek een voorbeeld van, met al die beheerders van de openbare ruimte bij elkaar.

De ambtenaar als ideeënmakelaar

Burgemeester Meijer spreekt over de stad Zwolle, de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten en natuurlijk: de manier waarop Zwolle omgaat met de openbare ruimte. Een mooi voorbeeld is het programma ‘Samen maken we de stad’. Vanuit dat programma ondersteunt een zogenaamde ideeënmakelaar bij het realiseren van burgerinitiatieven. “Dat heeft mooie dingen opgeleverd”, weet Meijer, “maar uiteindelijk moet elke ambtenaar eigenlijk een ideeënmakelaar worden. We moeten de energie en de kracht uit de samenleving halen.” Koster: “Budgetten staan onder druk; er zijn grenzen. Dat betekent: keuzes maken. Wat moet top zijn en wat niet per se? Er zijn instrumenten en methodes die daarbij kunnen helpen, zoals de Kwaliteitcatalogus en assetmanagement.”

Kijken door een andere bril

Namens de Raad van Advies van het congres legt Rob Luyk, adjunct-directeur Binder Groenprojecten, uit hoe de raad tot de deelthema’s en het overkoepelende thema ‘Onomkeerbaar veranderen’ is gekomen. Luyk deelt ook zijn eigen visie met het publiek. Hij laat de bezoekers door een andere bril kijken, door zijn bril. “We moeten een slag maken”, zegt Luyk, “van systeemgedreven naar contextgedreven, ofwel: van ‘zorgen voor’ naar ‘faciliteren dat’.”  

Social communities bouwen

Nadat partners en sponsoren van het congres zich in videoboodschappen hebben geïntroduceerd, start het eerste inhoudelijke blok. Steve Clare trapt af. Hij is deputy chief executive van Locality, een Brits netwerk van vijfhonderd buurtbeheerorganisaties. “We moeten social communities bouwen”, stelt Clare. Hij vertelt over participatievoorbeelden als Heeley Millennium Park en Coin Street, projecten die – gestart en gerund door bewoners – erg succesvol zijn. De vraag is: kan dit ook in Nederland? “Ja, what we can imagine, we can create.” In een deelsessie gaat Clare dieper in op hoe beheertaken over te dragen aan buurtorganisaties. 


Middag

Het borgen van de continuïteit van een AirportCity

Paul Zeeuw, manager Airfield Maintenance Services Schiphol aan het woord over Functie, Risico, Euro:
De komende tien jaar zal het aantal reizigers op Schiphol met ongeveer 25% groeien. De druk op de organisatie zal daardoor flink toenemen. En de reiziger gaat het merken als de capaciteit niet toereikend is of lijkt. Zowel strategisch, tactisch als operationeel vindt een afweging in het planningsproces van grote projecten plaats op basis van Functie, Risico en Euro. In de praktijk betekent dit voor de projecten dat ze standaard worden uitgevoerd waar het kan, dat er bewust voor risico wordt gekozen als het kan en dat er bewust voor een bepaald kwaliteitsniveau wordt gekozen. Wat dan overblijft aan restrisico's (extreem weer of natuurverschijnselen, falende techniek of verminderde bereikbaarheid) worden goed in kaart gebracht en met maatregelen omkleed. Op de vraag van Harro Verhoeven, projectmanager Beheer Openbare Ruimte en Infrastructuur van CROW, welke gemeenten in de zaal net zo gedetailleerd alle mogelijke risico's al in kaart hebben gebracht, durfde gemeente Zutphen het wel deze bevestigend te beantwoorden.

Benchmarking: nuttig, noodzakelijk of geen van beiden?

Een van de deelsessies mondde uit in een zeer levendige discussie tussen de presentatoren namens de G4 Benchmarking (gemeente Amsterdam en Utrecht), een panel met een bestuurder, een onderzoeker en een dienstverlener en de zaal. Alle aanwezigen onderschreven het belang van een goede benchmarking, als die plaatsvindt in een sfeer van groot onderling vertrouwen en als basis dient voor een goede uitwisseling van kennis. Wel werd door onder meer gemeente Gouda gewezen op mogelijke valkuilen van benchmarking: het mag geen absolute, onwrikbare waarheid opleveren en cijfers moeten niet zaligmakend zijn. Het belang van benchmarking met een goede standaard (van CROW) is dat het moet leiden tot benchlearning, aldus Marion Overberg van de gemeente Utrecht. 

Veranderen met Jan van Ginkel

Het middagprogramma werd vervolgd met een inspirerende voordracht van de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Schiedam, Jan van Ginkel. De zaal hing aan zijn lippen. De titel Van wegen naar wegen verdiende wel enige uitleg. Van Ginkel gaf aan dat het gaat om de overgang in het vakgebied beheer openbare ruimte van het meervoud van weg naar het werkwoord wegen. Dat is de verandering die gemeenten nu doormaken. Van Ginkel betuigde voor het publiek zijn liefde voor de openbare ruimte, omdat het mooie van dit vakgebied is dat burgers zich steeds meer betrokken voelen bij hun eigen leefomgeving. De mens is een lokalo, die de openbare ruimte beleeft als 'ik en mijn stoep'. De stad is van de stad en dat kan een gemeente echt ervaren door naar buiten te gaan, het gesprek met de burger aan te gaan en in te spelen op dit gedeeld eigenaarschap. Een herontdekking van de kwaliteit en de beleving van de openbare ruimte.

Foto's

Fotografie: Cees Elzinga. Bekijk het volledige album.
Steve Clare, Deputy Chief Executive Locality (UK)
"Burgers moeten zelf hun toekomst in de hand nemen. Of ze willen of niet."

"Veel dienstverlening staat onder druk. In Groot-Brittannië is de lokale overheid eenvoudigweg niet meer in staat parken, andere openbare ruimte, overheidsgebouwen en bibliotheken te beheren. Gemeenschappen hebben helemaal geen keus om wel of niet de handschoen op te pakken."