Betonwegendag 2015

  • Datum: 29 sep 2015
  • Productgroep: Congres
  • Soort: Betaald
  • Vakgebied(en): Infrastructuur

Wilt u uw kennis over betonwegen opfrissen en actualiseren? Weten wat de trends en kansen zijn voor beton in de toekomst? Kom dan op 29 september 2015 naar de Betonwegendag 2015 in 1931 Congrescentrum Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch. Meld u hier aan voor de Betonwegendag 2015.

Prijs per persoon: € 225,00
Excl. 21% BTW
U kunt zich hier inschrijven.

In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw werd elke 3 à 4 jaar een Betonwegendag georganiseerd. Vanwege de toenemende belangstelling voor beton in de wegenbouw, zowel bij publieke als private beleidsmakers en opdrachtgevers, heeft Cement&BetonCentrum sinds 2011 de traditie weer opgepakt, nu als tweejaarlijks evenement.

De Betonwegendag 2015 wordt georganiseerd door het Cement&BetonCentrum in samenwerking met Bouwend Nederland en CROW.
 

Thema

Het thema van de Betonwegendag 2015 is 'Kennis delen'. 
Marktpartijen komen op deze dag bijeen om hun kennis te delen.

Interesse in expositieruimte?

Tijdens de Betonwegendag bestaat de mogelijkheid om een expositieruimte te reserveren. De expositie bevindt zich in dezelfde ruimte, waar ook de ontvangst, pauzes,lunch en netwerkborrel plaatsvindt. Meer informatie of reserveren: Reserveringsformulier expositie.

Programma

Het programma voor de Betonwegendag op 29 september is bekend.
Na de plenaire opening volgen voor en na de middagpauze twee parallelsessies met workshops. 
Eén serie workshops speciaal voor opdrachtgevers en beheerders, de andere serie workshops met technische diepgang voor de specialisten.
 

Plenaire sessie 'Beton goed op weg' - Kennis delen
Officiële opening 
Opening door dagvoorzitter: Marjet Rutten

Pavement type selection: what is the ideal process? - Leif Wathne, ACPA (USA)
De leesbaarheid van de weg - Ton Hendriks, ANWB
 
Workshop 1 - Beton te overwegen
Voorzitter Jeroen de Vrieze, KWS / Infralinq

Basisweg beton
Wim Rollfs of Roelofs, Gemeente Amsterdam

Binnenstedelijke betonverhardingen
Rob Boersma en Co Bakker, Gemeente Hoorn
 
Workshop 2 - Stil & Duurzaam
Voorzitter Marc Eijbersen, CROW

Akoestische eigenschappen van uitgeborsteld beton
Fred Reinink, M+P

Wegdekontwerp vanuit geluidreductie
Wim van Keulen, VanKeulen Advies
Workshop 3 - Weg met EMVI
Voorzitter Leen Valk, Emviprestatiemeting

Weg met EMVI: problemen en oplossingen vanuit 
opdrachtgever en opdrachtnemer
Sander Lubberhuizen, Gemeente Apeldoorn en 
Jeroen Thomassen, Jethec
 
Workshop 4 - Techniek & Innovatie
Voorzitter Ronald ter Schiphorst, Antea Group

White topping
George Jurriaans, ECCRA

Vlakkere betonwegen door kwaliteit in ontwerp, aanleg en controle
Luc Rens, EUPAVE
 
Workshop 5 - Rondje langs de lijn
Voorzitter Marc Stet, Via-Aperta

Rotonde in vezelbeton
Jan de Kruijf, Provincie Noord-Brabant

Lijnconstructies
Peter Morel, KWS / BKB Infra
 
Workshop 6 - Veilig op weg
Voorzitter John Boender, CROW

De nieuwe ROA Bermbeveiliging
Jaap van der Heide, Rijkswaterstaat

A-Lanes A15: betonnen barriers
Mark Kops, Ballast Nedam en Jasper Doornbos, Haitsma Beton
 
Plenaire sessie 'Beton goed op weg' - Kennis delen
onder leiding van Marjet Rutten

LCE4Roads - Suzanne de Vos, TNO
Kennis delen op Kennisportaal BetonInfra - Wim Kramer, Cement&BetonCentrum
 
Netwerkborrel
(Aangeboden door Commissie Cementbeton Wegenbouw van Bouwend Nederland)

17.45 uur
Einde Betonwegendag
 



 

Entreeprijzen

Het reguliere tarief is € 225,- excl. btw p.p. Bij de toegangsprijs zijn lunch en netwerkborrel inbegrepen.

Voor een aantal personen en organisaties geldt een gereduceerd tarief:
  • Leden van het Kennisplatform Betonwegen betalen € 195,- excl. btw p.p.
  • Deelnamekosten voor de 1e persoon van een overheidsinstantie: € 195,- excl. btw. Voor tweede en volgende deelnemers van dezelfde opdrachtgever (alleen voor overheden) zijn de kosten € 125,- excl. btw p.p. De korting is alleen van toepassing als het factuuradres hetzelfde is.
  • Studenten betalen € 35,- incl. btw

Ga naar het online aanmeldformulier en meld u aan voor de Betonwegendag 2015.

1931 Congrescentrum Brabanthallen
Oude Engelenseweg 1
5222 AA ’s-Hertogenbosch

1931 Congrescentrum Brabanthallen ligt aan Brabanthallen ’s-Hertogenbosch en is slechts één uur rijden van Apeldoorn, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Venlo en Antwerpen. Voor wie met de trein wil komen, ligt het Centraal Station van ‘s-Hertogenbosch op loopafstand.
 

Routebeschrijving

Kansen voor de betonwegenbouw

Al zijn de tijden verre van rooskleurig, er liggen zeker kansen voor de betonwegenbouw. Zo is er het Europese streven om het aantal verkeersslachtoffers in 2050 naar nul terug te brengen, komt er een (Europese) infrastructuurheffing en wordt er hard gebouwd aan een trans-Europees netwerk. Werk aan de winkel, kortom, zo is gebleken op 10 oktober tijdens de Betonwegendag in ’s-Hertogenbosch. Tijdens de dag heeft ook het Kennisplatform Betonwegen het daglicht gezien.
 
De officiële opening door Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, is weliswaar iets verlaat, maar het weerhoudt de voormalig politicus er niet van enkele harde noten te kraken. “Tot voor kort was het geld voor het MIRT in beton gegoten, maar het lenteakkorrd heeft roet in het eten gegooid”, meldt hij strijdvaardig. “Maar liefst acht miljard euro is er in anderhalf jaar op infrastructuur bezuinigd. Over een periode van vier jaar gaat het zelfs om 26 miljard. Dit is ongekend en onverantwoord. We hebben er genoeg van om in de hoek te zitten waar de klappen vallen. De infrabezuinigingen pakken slecht uit voor Nederland; economie en leefbaarheid komen in de knel. Extra wrang is dat er door bestuurlijk getreuzel één miljard euro voor infrastructuur op de plank ligt te verstoffen.”


 

Europese ontwikkelingen

Peter van Daalen, vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, somt de ontwikkelingen in Europa op en de kansen die deze bieden voor de infrabouwers in Nederland. “De aanleg van een trans-Europees netwerk en het Europese streven om het aantal verkeersdoden in 2050 tot nul te reduceren, biedt kansen. Voor de aanleg van het genoemde netwerk is twintig tot veertig procent Europese subsidie beschikbaar.”
 

Vakmanschap en materiaalgebruik

De Texaan Robert Rasmussen van de Transtech Group gaat in op karakteristieken van betonverhardingen. “We evalueren om voor onszelf de vraag te beantwoorden of we succesvol zijn geweest. Zo hebben we de relatie tussen wrijving en geluid onderzocht. Die bestaat niet. Met andere woorden: weinig geluid en hoge wrjiving kunnen prima samengaan. De grote variatie in gemeten geluidswaarden is vaak te vinden in één werk. Het is te verklaren door een combinatie van vakmanschap en materiaalgebruik.”
 

Geleiderail of barrier?

In verschillende parallelsessies wordt dieper ingegaan op specifieke onderwerpen. Luc Rens van Eupave breekt een lans voor de betonnen barrier. “In het verleden gold dat staal veilig is voor personenauto’s en beton voor vrachtauto’s. Maar dat is niet meer vol te houden.” Het staat buiten kijf dat een metalen geleiderail minder star is en meer energie opvangt. Daarentegen geeft beton minder risico op doorbraak. Vandaar een pleidooi om in ieder geval beton toe te passen om obstakels, zoals pijlers van kunstwerken, af te schermen.


 

Wegdekkarakteristieken

Een andere parallelsessie gaat over wegdekkarakteristieken. Het is een bekend gegeven: het energieverbruik van het verkeer tijdens de levensduur van een weg is vele malen hoger dan de benodigde energie om de weg aan te leggen. Het kan daarom geen kwaad het brandstofverbruik te onderzoeken. Dit wordt bepaald door de rijweerstand. De rolweerstand is hier een (variabel) deel van. De meeste winst is te behalen met de textuur (zo’n acht procent), verder kunnen onvlakheid en stijfheid nog zo’n twee procent voordeel opleveren.
Ook geluid is en blijft voorwerp van onderzoek. Het zou mooi zijn als er een optimale band-wegdekcombinatie ontwikkeld zou worden. Helaas is er amper samenwerking tussen gww en bandenindustrie. Als die twee de koppen bij elkaar steken, moet veel winst te behalen zijn.
 

Kennisplatform Betonwegen

Tijdens de Betonwegendag vindt de oprichting plaats van het Kennisplatform Betonwegen. Met de oprichting van het Kennisplatform Betonwegen wordt de bestaande kennis op dit gebied voor de professional praktisch toepasbaar gemaakt.
Aan de oprichting van het Kennisplatform Betonwegen is een enquête voorafgegaan. Twee derde van de ondervraagden zegt behoefte te hebben aan een dergelijk platform en ruim de helft geeft aan er ook lid van te worden. De belangrijkste reden om af te zien van een lidmaatschap is tijdgebrek. Dankzij een financiële bijdrage van het Cement&BetonCentrum is het lidmaatschap gratis.

In de betonwegenwereld leeft het gevoel breed dat steeds meer kennis verdwijnt. De aanwezige kennis zit vooral bij de oudere professionals en de aanwas is onvoldoende. Het Kennisplatform Betonwegen wil zijn bijdrage leveren om het tij te keren.

Het platform zet zich in om kennis te ontsluiten en praktisch toepasbaar te maken. Dit gebeurt niet alleen via publicaties, de website en de tweejaarlijkse Betonwegendag, maar ook via bijeenkomsten voor en door leden waar deelnemers kennis halen en brengen.

In het voorjaar van 2014 vindt de eerste bijeenkomst plaats.